تبلیغات

مرکز اطلاع رسانی امام مهدی ارواحنا فداه - تساهل و تسامح و حکومت مصلح

 

 

 

 

 

iconبخش ها

پیامبر اکرم (ص)
حضرت علی (ع)
حضرت زهر ا (س)
امام حسن مجتبی(ع)
امام حسین (ع)
امام سجاد (ع)
امام محمد باقر (ع)
امام جعفر صادق (ع)
امام موسی کاظم (ع)
امام علی بن موسی الرضا(ع)
امام محمد تقی(ع)
امام علی النقی(ع)
امام حسن عسکری (ع)
امام مهدی عج الله تعالی فرجه 1
امام مهدی عج الله تعالی فرجه 2
حضرت ابوالفضل عباس(ع)
حضرت زینب (س)
حضرت علی اکبر (ع)
حضرت رقیه (س)
حضرت معصومه (س)
پوستر های مذهبی
زندگینامه
مقالات
پرسش و پاسخ
شناخت نامه
احادیث
انتظار
معجزات
داستانها وحکایت های اموزنده
مفاتیح الجنان
نهج البلاغه
صحیفه سجادیه
ماه مبارک رمضان ۱۳۸۶
ویژه برنامه های محرم(۸۶)

iconبخشها

iconجستجو

iconآرشیو

مهر 1390
اردیبهشت 1390
اسفند 1389
دی 1389
آذر 1389
آبان 1389
مهر 1389
شهریور 1389
مرداد 1389
فروردین 1389
بهمن 1388
دی 1388
آذر 1388
آبان 1388
مهر 1388
شهریور 1388
مرداد 1388
خرداد 1388
فروردین 1388
اسفند 1387
بهمن 1387
دی 1387
آذر 1387
آبان 1387
شهریور 1387
مرداد 1387
تیر 1387
خرداد 1387
اردیبهشت 1387
فروردین 1387
اسفند 1386
بهمن 1386
دی 1386
آذر 1386
آبان 1386
مهر 1386
شهریور 1386
مرداد 1386
تیر 1386

همه آرشیوها

iconمطالب اخیر

رجعت در اندیشه شیعی
رسالت انسان منتظر
تساهل و تسامح و حکومت مصلح
روایات در رابطه با روش داوری آن حضرت
ایجاد وحشت در دل دشمنان
فتنه گری سفیانی
عنایت مولا و رسوایی دشمن
حقوق امام زمان(ع)
مبانی فکری و کارنامه ننگین فرقه ضاله وهابیت
بنیانگذاران عقائد وهابیت
فرقه وهابیت چگونه به وجود آمد وعقایدش چیست؟
فتوای مفتی سعودی در تخریب گلدسته‌های عسگریین(ع) نقش داشته است
نقدی بر شبهات وهابیت
چگونگی پیدایش وهابیت و دلیل خطرناک بودن آن
افشای ماهیت وهابیت در گفت و گو با عصام العماد
پشت پرده وهابیت
چرا وهابیت؟
جنایات وهابیت
مداحی حاج محمود کریمی شب چهارم محرم 1389
دانلود مداحی حاج محمود کریمی شب سوم محرم 1389

لیست آخرین پستها

iconصفحات

وظایف كلى شیعیان در دوره غیبت امام معصوم،علیه السلام

iconتصاویر تصادفی

 

 

 

icon تساهل و تسامح و حکومت مصلح


تسامح و تساهل در اصطلاح به معنای عدم مداخله و ممانعت یا اجازه دادن از روی قصد و آگاهی، نسبت به اعمال و عقایدی است که مورد پذیرش و پسند شخص نباشد.
بنابراین عناصر تولرانس عبارتند از:
1. تنوع و اختلاف عقاید و اعمال؛
2. ناخشنودی و نارضایتی؛
3. آگاهی و قصد؛
4. قدرت و توانایی بر مداخله؛
5. عدم مداخله و یا اجازه دادن [1] .
سیرت خُلقی مصلح جهانی همراه با حشمت، سکینه و وقار است، ولی نسبت به کارگزاران و مأموران دولت خویش بسیار سخت گیر است و با ناتوانان و مستمندان، بسیار دل رحم و مهربان. در روایت آمده است:



«علامهُ المهَدی ان یَکون شَدیداً عَلَی العُمّال، جَواداً بِالمَال، رَحِیماً بالمساکین.» [2] .
مهدی (ع) حق هر حق داری را بگیرد و به او دهد، حتی اگر حق کسی زیر دندان دیگری باشد، از زیر دندان انسان متجاوز و غاصب بیرون کشد، و به صاحب حق باز گرداند. او مردم را با شمشیر به دین خدا دعوت کند، هر کس نپذیرد، گردن زند و هر کس که سرکشی کند، خُرد سازد. کاخ ها را ویران سازد و ارتش های مستکبر را از دم تیغ بگذارند. ظلمه و اعوان ظلمه را بی دریغ بکشد تا خدا راضی و خشنود شود. مهدی، مانع الزکاه را بکشد، زانی محصن را نیز بدون طلب شاهد رجم کند. [3]  همچنین زراره بن اعین گوید:
«از امام محمد باقر (ع) پرسیدم: آیا قائم، با مردمان، مانند پیامبر (ع) رفتار کند؟ فرمود: هیهات و هیهات! پیامبر به ملایمت با مردم رفتار می کرد و می کوشید تا با محبت، مردم را به دین، جلب کند و تألیف قلوب نماید. قائم با شمشیر و قتل با مردم روبرو شود. خدا به او این گونه امر کرده است که بکشد و توبه ای از کسی نپذیرد. وای به حال کسی که با مهدی بر سر ستیز در آید.» [4] .
مهدی (ع) تمامی بدعت ها را نابود می سازد و همهِ سنت ها و شیوه های پسندیده را زنده و بر پا می دارد. شیوهِ پیامبر در قضاوت بر اساس شواهد و دلایل و سوگندها بوده است. [5]  در حالی که امام صادق (ع) می فرماید:
«بینا الرجل علی را س القائم (ع) یأمر وینهی اذامر [الامام] بضرب عنقه فلایبقی بین الخافقین شی الاخافه». گاه فردی در کنار مهدی (ع) ایستاده و سخن می گوید که آن حضرت دستور می دهد گردنش را (به خاطر جنایت مخفیانه) بزنید و آن گاه در شرق و غرب جنایت کاری باقی نمی ماند مگر از آن پیشوای عدالت گستر و آگاه حساب می برد. [6] .
قال مفضل بن عمر:
«قلت لابی عبداللّه (ع) ما علامه القائم؟ قال، اذا استدار الفلک، فقیل: مات اوهلک؟ فی ای واد سلک؟ قلت: جعلت فداک ثم یکون ماذا؟ قال: لایظهر الا بالسیف؛
مفضل بن عمر گوید: به امام صادق (ع) عرض کردم: نشانه قائم چیست؟ فرمود: آن گاه که روزگار گردش کند و گویند: او مرده یا هلاک شده؟ در کدامیک سرزمین به سر می برد؟ عرض کردم: فدایت شوم، سپس چه خواهد شد؟ فرمود: ظهور نمی کند مگر با شمشیر». [7] .
«اذا قام قائم آل محمد (ص) ضَرَب فَسَاِطیط لِمَن یَعلّم النّاس القرآن عَلَی ما اَنزَل اللّه جَلّ جَلَالِه؛
در زمانی که قائم آل محمد (ص) قیام کند، خیمه هایی بر پا کرده تا به مردم قرآن را آن گونه که خدای پاک ساحت نازل فرموده تعلیم کند.» [8] .
از احادیثی که در بالا آورده شد نتیجه می گیریم که تولرانس و تساهل و تسامح در حکومت مصلح منتفی است، هر چند که رفتار امام مهدی (ع) رحیمانه، مهربان و همراه با تواضع، وقار و سکینه است. ولی تولرانس - به معنای اصطلاحی آن - پذیرفتنی نیست.

icon
برچسب ها:حکومت مصلح،
[ نویسنده : حسین غلامی (مدیر) در دوشنبه 4 مهر 1390 و ساعت 12:03 ب.ظ مرتبط با | لینک | نظرات ]


iconامار سایت

جهت تبادل لینک اول لینک مارو گذاشته سپس مارا خبر کنید تا لینکتان ثبت شود در غیر این صورت لینک شما ثبت نمی شود ( لطفا کسانی که لینک مارا نگذاشتن تقاضا


iconآمار بازدیدها:
امروز: 1
دیروز: 1
این ماه:
ماه قبل:
مجموع:
آخرین بازدید:

اطلاعات سایت
آخرین بروز رسانی:
کل مطالب :

icon مدیر سایت:

حسین غلامی (مدیر)

iconنظرسنجی







iconلینکستان

سایت موبایل فارسی
دانلود با سرعت بالا
سایت رسمی روضه العباس علیه السلام
مسلمین
مذهبی فرهنگی
منتظران حجت
افتاب پنهان
حضرت مهدی
کربلایی نریمان پناهی
بابی انت و امی یا زهرا
وقایع شگفت
شلمچه
انتظارحجت
پوسترامام حسین
تفریح و دانلود و آموزش
مثل خدا

همه لینکهاا

iconلینکدونی

مطالب در مورد حضرت مهدی (عج )
بیش از هزاران در مورد حضرت مهدی (عج )
متن كامل مصاحبه عبدالرضا هلالی با روزنامه تلاش
سبک های حاج حسین سیب سرخی
دانلود مداحی
دوره امامت، چگونه آغاز شد؟
میزگرد و مصاحبه با حسن صدیقین و محمود مطهری نیا
ویژگیهای حکومت او
قیام حضرت مهدی و حکومت واحد جهانی
پوستر های مذهبی
داستانهایی از جبهه
پوسترامام حسین
سبکهای سینه زنی حاج محمود کریمی
سبکهای سینه زنی حاج سعید حدادیان
سبکهای سینه زنی حمید علیمی
سخنرانی آیت الله مصباح یزدی
سبکهای سینه زنی سلحشور و میرداماد
سبکهای سینه زنی اهنگران
دانلود مداحی
پوسترحرم امام حسین

آرشیو لینکدونیی