تبلیغات

مرکز اطلاع رسانی امام مهدی ارواحنا فداه - روایات در رابطه با روش داوری آن حضرت

 

 

 

 

 

iconبخش ها

پیامبر اکرم (ص)
حضرت علی (ع)
حضرت زهر ا (س)
امام حسن مجتبی(ع)
امام حسین (ع)
امام سجاد (ع)
امام محمد باقر (ع)
امام جعفر صادق (ع)
امام موسی کاظم (ع)
امام علی بن موسی الرضا(ع)
امام محمد تقی(ع)
امام علی النقی(ع)
امام حسن عسکری (ع)
امام مهدی عج الله تعالی فرجه 1
امام مهدی عج الله تعالی فرجه 2
حضرت ابوالفضل عباس(ع)
حضرت زینب (س)
حضرت علی اکبر (ع)
حضرت رقیه (س)
حضرت معصومه (س)
پوستر های مذهبی
زندگینامه
مقالات
پرسش و پاسخ
شناخت نامه
احادیث
انتظار
معجزات
داستانها وحکایت های اموزنده
مفاتیح الجنان
نهج البلاغه
صحیفه سجادیه
ماه مبارک رمضان ۱۳۸۶
ویژه برنامه های محرم(۸۶)

iconبخشها

iconجستجو

iconآرشیو

مهر 1390
اردیبهشت 1390
اسفند 1389
دی 1389
آذر 1389
آبان 1389
مهر 1389
شهریور 1389
مرداد 1389
فروردین 1389
بهمن 1388
دی 1388
آذر 1388
آبان 1388
مهر 1388
شهریور 1388
مرداد 1388
خرداد 1388
فروردین 1388
اسفند 1387
بهمن 1387
دی 1387
آذر 1387
آبان 1387
شهریور 1387
مرداد 1387
تیر 1387
خرداد 1387
اردیبهشت 1387
فروردین 1387
اسفند 1386
بهمن 1386
دی 1386
آذر 1386
آبان 1386
مهر 1386
شهریور 1386
مرداد 1386
تیر 1386

همه آرشیوها

iconمطالب اخیر

رجعت در اندیشه شیعی
رسالت انسان منتظر
تساهل و تسامح و حکومت مصلح
روایات در رابطه با روش داوری آن حضرت
ایجاد وحشت در دل دشمنان
فتنه گری سفیانی
عنایت مولا و رسوایی دشمن
حقوق امام زمان(ع)
مبانی فکری و کارنامه ننگین فرقه ضاله وهابیت
بنیانگذاران عقائد وهابیت
فرقه وهابیت چگونه به وجود آمد وعقایدش چیست؟
فتوای مفتی سعودی در تخریب گلدسته‌های عسگریین(ع) نقش داشته است
نقدی بر شبهات وهابیت
چگونگی پیدایش وهابیت و دلیل خطرناک بودن آن
افشای ماهیت وهابیت در گفت و گو با عصام العماد
پشت پرده وهابیت
چرا وهابیت؟
جنایات وهابیت
مداحی حاج محمود کریمی شب چهارم محرم 1389
دانلود مداحی حاج محمود کریمی شب سوم محرم 1389

لیست آخرین پستها

iconصفحات

وظایف كلى شیعیان در دوره غیبت امام معصوم،علیه السلام

iconتصاویر تصادفی

 

 

 

icon روایات در رابطه با روش داوری آن حضرت


روایات وارده در رابطه با روش داوری آن حضرت و امور مربوطه به داوری بسیار است که ما به بخشی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:
1- قالَ الصّادِق (ع):
«اذا قامَ القائِمُ حَکَمَ بِالعَدلَ وَارتَفَعَ فی اَیّامِهِ الجَورُ وَاَمَنَت بِهِ السُّبُلُ وَاَخرَجَتِ الاَرضُ بَرَکاتِها وَرَد کُل حَق اِلی اَهلِهِ... وَحَکَمَ بَینَ النّاسِ بِحُکمِ داوُد وَحُکمِ مُحَمدٍ...
وقتی که قائم قیام کند، داوری را بر اساس عدالت قرار می‌دهد و ظلم و جور در دوران او برچیده می‌شود و جاده‌ها در پرتو وجودش امن و امان می‌گردد و زمین برکاتش را خارج می‌سازد و حق هر کس را به او بر می‌گرداند، و در بین مردم همانند داود و محمد (ص) داوری می‌کند...». [1] .




2- جابر از امام باقر (ع) نقل می‌کند که فرمود:
«اِنما سُمٍّیَ المَهدِیُّ لاِِ‌نهُ یُهدی اِلی اَمرٍ خَفی حَتّی اَنهُ یَبعَثُ اِلی رَجُلٍ لایَعلَمُ النّاسُ لَهُ ذَنبٌ فَیَقتُلُهُ حَتّی اَن اَحَدَکُم یَتَکَلمَ فی بَیتِهِ فَیَخافُ اَن یَشهَدَ عَلَیه الجدارُ»
حضرت امامِ عصر، به این جهت مهدی نامیده شده است که به امور مخفی و پنهان هدایت می‌شود، تا جایی که گاه به سراغ مردی می‌فرستد (و او را) به قتل می‌رساند که مردم او را بی‌گناه می‌دانند، (زیرا از گناه پنهانی او همانند قتل نفس که موجب قصاص است، آگاه می‌باشد تا آن جا که بعضی‌ها هنگامی که در خانهِ خود سخن می‌گویند، می‌ترسند دیوار بر ضد آن‌ها شهادت دهد (و از کارهای خلاف و توطئه آنان امام را با خبر سازد)». [2] .
3- قالَ ابوعَبدِاللّه (ع):
«اِنهُ اِذا تَناهَتِ الا‌مُورُ اِلی صاحِبِ هَذَا الامر رَفَعَ اللّه تَبارَکَ و تَعالی لَهُ کُل مُنخَفَضٍ مِنَ الاَرضِ وَخَفضَ لَهُ کُل مُرتَفَعٍ حَتّی تَکُونَ الدُّنیا عِندَهُ بِمَنزِلَهِ راحَتِهِ فَاَیُّکُم لَو کانَت فی راحَتِهِ شَعرَهٌ لَم یَبصُرها
وقتی کارها به صاحب اصلی ولایت رسید خداوند بزرگ هر نقطهِ فرورفته‌ای از زمین را برای او مرتفع و هر نقطهِ مرتفعی را پایین می‌آورد؛ آن چنان که تمام دنیا نزد او همانند کف دستش خواهد بود. کدام یک از شما اگر در کف دستش مویی باشد آن را نمی‌بیند؟» [3] .
4- امام صادق و امام کاظم (ع) فرمودند:
«لَوقَد قامَ القائمُ لَحَکَمَ بِثَلاثٍ لَم یَحکُم بِها اَحَدٌ قَبلَهُ: یَقتُلُ الشیخَ الزّانی وَیَقتُلُ مانِعَ الزکاتِ وَیُوَرٍّثُ الاَخُ اَخاهُ فِی الاَظِلهِ
هرگاه قائم قیام کند، سه حکم خواهد کرد که احدی پیش از او نکرده است (و آن‌ها عبارتند از): پیر زناکار و مانع الزکات را می‌کشد و به برادرانی که در عالم اشباه و ارواح (عالم ذر) برادر بودند (نه برادر صلبی) ارث می‌دهد.» [4] .
5 - در روایات بسیاری وارد شده است که امام مهدی ذریّه‌ها و نواده‌های قاتلان سیدالشهداء را به خاطر رضایت به کار پدران می‌کشد. امام صادق (ع) می‌فرماید:
«اِذا خَرَجَ القائِمُ قَتَلَ ذراری قَتَلَهِ الحُسین (ع) بِفِعالِ آبائِها...» [5] .
6 - یکی از کارهای آن حضرت اجرای حدود بر مردگان است؛ یعنی حکم حضرت این است که اگر کسی حدی بر عهده داشت و حد اجرا نشده بود، در هنگام ظهور و رجعت آنان، حد را جاری می‌کند، چنان که درباره حُمیراء چنین می‌کند به خاطر افترایی که به امّ ابراهیم زوجهِ صالحهِ رسول خدا (ص) زده بود. امام باقر فرمود:
«اَما لَو قامَ قائِمُنا لَقَد رُدت اِلیهِ الحُمیراء حَتّی یُجَلٍّد الحَدّ وَحَتّی یَنتَقِمَ لاِبنته مُحَمدٍ فاطِمَه (س)، مِنها، قُلتُ: جُعِلتُ فَداک وَلِمَ یُجَلٍّدُها الحَد؟ قالَ: لِفریتَها عَلی اُمٍّ ابراهیم، قُلتُ: فکیفَ اَخرَهُ اللّه لِلقائِمِ (ع)؟ فقالَ لَهُ اِن اللّه تبارک و تعالی بَعَثَ مُحمّدً (ص) رَحمَهً وَبَعَثَ القائِمَ نِقمَهً.
آگاه باشید اگر قائم ما قیام کند، حمیراء برای او برگردانده خواهد شد تا اینکه او را تازیانه حد زند و برای فاطمه دختر پیامبر از او انتقام بگیرد. راوی می‌گوید عرض کردم فدای تو شوم، تازیانه حد برای چه؟ فرمود: برای افترایی که بر مادر ابراهیم فرزند پیامبر زد. گفتم: پس چرا حد او تا قیام قائم به تأ‌خیر افتاده است؟ فرمود: برای این که خداوند محمّد را رحمت فرستاده و قائم را نقمت.» [6] .
7- عَن اَبان قالَ: سَمِعتُ اَبا عَبدِاللّه (ع) یَقُولُ:
«لایَذهَبُ الدُّنیا حَتّی یَخرُجَ رَجُلٌ مِنّی یَحکُمُ بِحُکومَهِ آلِ داوُد لایَساَلُ عَن بَیٍّنهٍ، یُعطی کُل نَفسٍ حُکمَها.
ابان می‌گوید: از امام صادق (ع) شنیدم که می‌فرمود: دنیا به پایان نمی‌رسد تا این که مردی از تبار من قیام کند و در حکومت خود به حکم آل داوود حکم نماید. از کسی مطالبهِ بیّنه و شاهد نکند و هر کسی را به حکم واقعی او محکوم نماید.» [7] .
8 - امام صادق (ع) فرمود:
«اِذا قامَ قائمٌ آلِ محمّدٍ حَکَمَ بِحکمِ داوُد وَسُلَیمان لایَسئَلُ النّاسَ بَیٍّنهً.
وقتی قائم آل محمد قیام کند به حکم داوود و سلیمان حکم می‌کند و از مردم گواه نمی‌خواهد». [8] .
9- قالَ اَبوعَبدِاللّه (ع):
«اِذا قامَ القائمُ (ع) لم یَقُم بَینَ یَدیهِ اَحَدٌ مِن خَلقِ الرحمنِ اِلاّ عَرَفَهُ صالِحُ هُوَ اَم طالِحٌ؟ اَلا وَفیه آیَهٌ لِلمُتوَسّمینَ وَهِیَ السبیلُ المُقیمُ.
هرگاه قائم قیام کند احدی از خلق خدا در پیش او نایستد مگر این که آن حضرت، او را بشناسد که صالح است یا طالح، آگاه باشید که در شأن او است آیهِ 10 «اِن فی ذلک لاَ یاتٍ للمتوسّمینَ» [9] .
و در حدیث دیگر فرمود:
«لَو قامَ قائمُنا اَعطاهُ اللّهُ السّیماءَ فَیَأ‌مَرَ بِالکافِرِ فَیُؤ‌خَذُ بِنواصیهِم وَاَقدامِهِم ثُم یُخبِطُ بِالسیفِ خبطاً.
چون قائم ما قیام کند، خداوند علم سیما به او عطا کند، پس امر می‌کند بر کافر، پس موهای پیشانیشان را می‌گیرند و به پاهای ایشان می‌چسبند و می‌کشانند به سوی شمشیر و شمشیر را در میان ایشان می‌نهد». [10] .
10- در حدیثی امام صادق (ع) فرمود:
«اِن قائِمَنا اِذا قامَ مَداللّهُ لِشیعَتِنا فی اَسماعِهِم وَابصارِهِم حَتّی لایَکُونَ بَینَهُم وَبینَ القائِمِ بَریدٌ یُکَلٍّمُهُم فَیسمَعُونَ وَیَنظُرونَ اِلَیهِ وَهُوَ فی مکانِهِ.
هنگامی که قائم ما قیام کند خداوند آن چنان گوش و چشم شیعیان ما را تقویت می‌کند که میان آن‌ها و قائم (رهبر و پیشوایشان) نامه‌رسان نخواهد بود. با آن‌ها سخن می‌گوید سخنش را می‌شنوند و او را می‌بینند؛ در حالی که او در مکان خویش است (و آن‌ها در نقاط دیگر دنیا).» [11] .
یعنی وسایل انتقال صدا و تصویر، به طور همگانی و آسان در اختیار همهِ پیروان او قرار دارد؛ آن چنان که در عصر حکومت او ادارهِ پست چیز زایدی محسوب می‌گردد. بنابراین، همه برنامه‌ها با سیستم «شهود و حضور» اجراء می‌شود؛ در چنین حالتی هیچ امری از حاکم آن زمان مخفی نخواهد بود هر چند برای دیگران مخفی باشد. امام به طور طبیعی (با قطع نظر از علم غیب) بر همه چیز آگاه است و همانند داوود و سلیمان، بر اساس علمش داوری می‌نماید.
11- عَن اَبی عبدِاللّه (ع) قالَ:
«اِذا قامَ قائِمُ آلِ مُحَمدٍ حَکَمَ بَینَ النّاسِ بِحُکمِ داوُد لایَحتاجُ اِلی بَیٍّنَهٍ، یُلهِمُهُ اللّهُ تَعالی فَیَحکُمُ بِعِلمِهِ وَیُخبِرُ کُل قَومٍ بِما استَبطَنوهُ، وَیَعرِفَ وَلِیهُ مِن عَدُوّهِ بِالتٍّوَسّمِ، قالَ اللّهُ سُبحانَه اِنّ فی ذالِکَ لاَ یاتٍ لِلمُتَوَسّمینَ وَاِنها لِسَبیلٍ مُقیمٍ.
امام صادق (ع) فرمود:
هرگاه قائم آل محمد قیام کند، میان مردم به حکم داوود حکم می‌کند و در حکمش نیاز به بینه و گواه ندارد. خداوند بزرگ به او الهام می‌کند، پس به علم خود حکم می‌کند.» [12] .
و هر قومی را به آن چه پنهان کرده‌اند آگاه می‌کند. دوست خود را از دشمن با توسّم می‌شناسد (یعنی بافر است و نگاه از سیما تشخیص می‌دهد). این است که خدای سبحان فرمود (اِنّ فی ذلِکَ لاَ یاتٍ للمُتَوَسّمین).
12- عَن اِبنِ تَغلِب قالَ: قالَ لی اَبوعَبدِاللّه (ع):
«دَمانِ فِی الاِسلامِ حَلالٌ مِنَ اللّه لایَقضی فیهما اَحَدٌ حَتّی یَبعَثَ اللّهُ قائِمنا اهلَ البیتِ، فَاِذا بَعَثَ اللّهُ عَزوَجَل قائمنا اَهلَ البیتٍ حَکَمَ فیهما بِحُکمِ اللّهِ لایُریدُ عَلَیهِما بَیٍّنَهٌ: الزّانِی المُحصن یَرجُمُهُ وَمانِعُ الزّکاتِ یَضرِبُ عُنُقَه‌
ابان بن تغلب گفت: امام صادق (ع) برای من چنین فرمود: دو خون است که در اسلام از خداوند حلال شناخته شده است، ولکن هیچ کس در آن دو خون حکم نکند، تا این که خدای عزیز و بزرگ قائم اهلبیت را بر انگیزاند، پس او به دستور خدا در [بارهِ] آن دو، حکم کند و در این رابطه از کسی بیّنه و گواه نطلبد (یعنی به علم خود عمل کند) زنا کنندهِ محض را سنگسار کند و مانع زکات را گردن زند.» [13] .
13- قالَ اَبُوجَعفَر (ع):
«یَقُومُ القائِمُ بِاَمرٍ جَدیدٍ، وَکِتابٍ جَدیدٍ، وَقَضاءٍ جَدیدٍ.
امام باقر (ع) فرمود: قائم امام مهدی قیام می‌کند به امر جدید و کتاب جدید و داوری جدید که بر عرب بسیار سختگیر است.» [14] .
14- عَن اَبی جعَفَر (ع) قالَ:
«یَقضِی القائِمُ بِقَضایا یُنکِرُها بَعَضُ اَصحابِهِ مِمن قَد ضَرَبَ قُدّامَهُ بِالسیفِ وَهُوَ قَضاءُ آدَمَ (ع) فَیُقَدٍّمُهُم فَیَضرِبُ اَعناقَهُم، ثُم یَقضِی الثّانِیَهَ فَیُنکِرُها قَومٌ آخَروُنَ مِمن قَد ضَرَبَ قُدامَهُ بِالسیفِ وَهُوَ قَضاءُ داوُد (ع)فَیُقَدٍّمُهُم فیضربُ اَعناقَهُم ثُم یَقضِی الثّالِثَهَ فَیُنکِرُها قَومٌ آخَروُنَ مِمن قَد ضَرَبَ قُدّامَهُ بِالسیفِ وَهُوَ قَضاءُ اِبراهیم فَیُقَدٍّمُهُم فَیَضرِبُ اَعناقَهُم، ثُم یَقضی الرّابِعَهَ وَهُوَ قَضاءُ مُحمدٍ (ص) فَلا یَنکِرُها اَحَدٌ عَلَیه.
امام باقر (ع) فرمود: قائم به گونه‌ای قضاوت می‌کند که بعضی از اصحاب او همان‌هایی که در جلو او شمشیر زده‌اند، آن قضاوت‌ها را نادرست می‌شمارند و مورد انکار قرار می‌دهند. و آن قضاوت آدم (ع) است؛ پس گردن آنان را می‌زند. باز در مرتبه دیگر قضاوت می‌کند به قضاوت‌هایی که آن را جمع دیگر از کسانی که در جلو حضرت شمشیر زده‌اند انکار می‌کنند و آن را منکر می‌شمارند، و آن قضاوت داوود (ع) است؛ پس گردن ایشان را هم می‌زند.» [15] .
بار سوم به قضایای دیگری به سبک و روش ابراهیم (ع) قضاوت می‌کند؛ این بار نیز جمعی دیگر از کسانی که در جلو او شمشیر زده‌اند (آن را) نادرست (و خلاف شرع) می‌شمارند و بر وی انکار می‌کنند، پس گردن ایشان را نیز می‌زند.
بار چهارم به قضاوت‌های محمد (ص) قضاوت می‌کند، هیچ کس بر وی انکار نمی‌کند.
15- در حدیثی از امام صادق (ع) می‌خوانیم:
«اِذا قامَ القائِمُ بَعَثَ فی اَقالیمِ الاَرضِ فی کُلّ اِقلیمٍ رَجُلاً یَقُولُ عَهدَکَ فی کَفٍّکَ فَاِذا وَرَدَ عَلَیکَ مالا تَفهَمُهُ وَلاتَعرِفُ القَضاءَ فیهِ، فَانظُر اِلی کَفٍّکَ وَاعمَل بِما فیها.
هرگاه قائم قیام کند، در هر اقلیمی از اقالیم زمین مردی را بفرستد و بگوید عهد تو در کف دست تو است، هرگاه بر تو وارد شود [کسی و تو] چیزی را نفهمی و قضاوت آن را ندانی، به کف [دست] خود نظر کن و به آن چه در وی است عمل نما.» [16] .
16- قالَ الباقِرُ (ع):
«...ثُم یَرجِعُ اِلَی الکُوفَه فَیَبعَثُ الثَلاثَ مِأهَ وَالبَضعَهَ عَشَرَ رَجُلاً اِلَی الا‌فاقِ کُلٍّها فَیَمسَحُ بَینَ اَکتافِهِم وَعَلی صُدوُرِهِم فَلا یَتَعایُونَ فی قَضاءٍ...
امام باقر (ع) فرمود: پس از آن که امام (ع) به کوفه بازگشت و در آن جا مستقر شد، بیش از سیصد و ده نفر را به اطراف عالم (برای حکمروانی و اجرای احکام الهی) می‌فرستد و در هنگام فرستادنِ آن‌ها، شانه‌ها و سینه‌های آن‌ها را با دست مبارک مسح می‌کند.» [17] .
پس آنان در هیچ حکمی و قضایی عاجز نمی‌مانند (قضا و داوری در هر امر مشکلی برای آنان آسان خواهد بود).
17- عَن اَبی جَعفَر (ع) قالَ فی حَدیثٍ:
«... فَاِنما سُمٍّیَ المَهدیُّ لاَِِنهُ یُهدی بِاَمرٍ خَفِی یَستَخرِجُ التوراهَ وَسایِرَ کُتُب اللّهِ مِن غارٍ بِأ‌نطاکیَه فَیَحکُمُ بین اَهلِ التوراتِ بِالتوراتِ، وَبین اَهلُ الا‌نجیلٍ بِالاِنجیلِ، وَبَینَ اَهلِ الزبُورِ بِالزبُورِ، وَبَینَ اَهلِ الفُرقانِ بِالفُرقانِ...
در حدیثی از امام باقر (ع) می‌خوانیم که فرمود: علت نام‌گذاری او (امام دوازدهم) به مهدی، این است که خدا او را به امور مخفی هدایت کرده است. از جمله این که تورات و دیگر کتاب‌های آسمانی را از غاری در انطاکیه خارج می‌سازد و میان پیروان تورات به تورات و پیروان انجیل به انجیل و پیروان زبور به زبور و پیروان قرآن به قرآن، قضاوت و داوری می‌کند.» [18] .
18- عَنِ الصّادِقِ (ع) قالَ:
«... اَما وَاللّهِ لَیُدخِلَن عَلَیهِم عَدلَهُ جَوفَ بُیُوتِهِمَ کَما یَدخُلُ الحَرُّ وَالقَرُّ.
آگاه باشید، قسم به خدا مهدی عدالت را وارد خانه‌ها می‌کند؛ هم‌چنان‌که سرما و گرما وارد خانه‌ها می‌شود (یعنی دادگری او همه جا را فرا می‌گیرد)» [19] .
icon
برچسب ها:داوری آن حضرت،
[ نویسنده : حسین غلامی (مدیر) در دوشنبه 4 مهر 1390 و ساعت 11:52 ق.ظ مرتبط با | لینک | نظرات ]


iconامار سایت

جهت تبادل لینک اول لینک مارو گذاشته سپس مارا خبر کنید تا لینکتان ثبت شود در غیر این صورت لینک شما ثبت نمی شود ( لطفا کسانی که لینک مارا نگذاشتن تقاضا


iconآمار بازدیدها:
امروز: 1
دیروز: 1
این ماه:
ماه قبل:
مجموع:
آخرین بازدید:

اطلاعات سایت
آخرین بروز رسانی:
کل مطالب :

icon مدیر سایت:

حسین غلامی (مدیر)

iconنظرسنجی







iconلینکستان

سایت موبایل فارسی
دانلود با سرعت بالا
سایت رسمی روضه العباس علیه السلام
مسلمین
مذهبی فرهنگی
منتظران حجت
افتاب پنهان
حضرت مهدی
کربلایی نریمان پناهی
بابی انت و امی یا زهرا
وقایع شگفت
شلمچه
انتظارحجت
پوسترامام حسین
تفریح و دانلود و آموزش
مثل خدا

همه لینکهاا

iconلینکدونی

مطالب در مورد حضرت مهدی (عج )
بیش از هزاران در مورد حضرت مهدی (عج )
متن كامل مصاحبه عبدالرضا هلالی با روزنامه تلاش
سبک های حاج حسین سیب سرخی
دانلود مداحی
دوره امامت، چگونه آغاز شد؟
میزگرد و مصاحبه با حسن صدیقین و محمود مطهری نیا
ویژگیهای حکومت او
قیام حضرت مهدی و حکومت واحد جهانی
پوستر های مذهبی
داستانهایی از جبهه
پوسترامام حسین
سبکهای سینه زنی حاج محمود کریمی
سبکهای سینه زنی حاج سعید حدادیان
سبکهای سینه زنی حمید علیمی
سخنرانی آیت الله مصباح یزدی
سبکهای سینه زنی سلحشور و میرداماد
سبکهای سینه زنی اهنگران
دانلود مداحی
پوسترحرم امام حسین

آرشیو لینکدونیی