تبلیغات

مرکز اطلاع رسانی امام مهدی ارواحنا فداه - نماز عید غدیر

 

 

 

 

 

iconبخش ها

پیامبر اکرم (ص)
حضرت علی (ع)
حضرت زهر ا (س)
امام حسن مجتبی(ع)
امام حسین (ع)
امام سجاد (ع)
امام محمد باقر (ع)
امام جعفر صادق (ع)
امام موسی کاظم (ع)
امام علی بن موسی الرضا(ع)
امام محمد تقی(ع)
امام علی النقی(ع)
امام حسن عسکری (ع)
امام مهدی عج الله تعالی فرجه 1
امام مهدی عج الله تعالی فرجه 2
حضرت ابوالفضل عباس(ع)
حضرت زینب (س)
حضرت علی اکبر (ع)
حضرت رقیه (س)
حضرت معصومه (س)
پوستر های مذهبی
زندگینامه
مقالات
پرسش و پاسخ
شناخت نامه
احادیث
انتظار
معجزات
داستانها وحکایت های اموزنده
مفاتیح الجنان
نهج البلاغه
صحیفه سجادیه
ماه مبارک رمضان ۱۳۸۶
ویژه برنامه های محرم(۸۶)

iconبخشها

iconجستجو

iconآرشیو

مهر 1390
اردیبهشت 1390
اسفند 1389
دی 1389
آذر 1389
آبان 1389
مهر 1389
شهریور 1389
مرداد 1389
فروردین 1389
بهمن 1388
دی 1388
آذر 1388
آبان 1388
مهر 1388
شهریور 1388
مرداد 1388
خرداد 1388
فروردین 1388
اسفند 1387
بهمن 1387
دی 1387
آذر 1387
آبان 1387
شهریور 1387
مرداد 1387
تیر 1387
خرداد 1387
اردیبهشت 1387
فروردین 1387
اسفند 1386
بهمن 1386
دی 1386
آذر 1386
آبان 1386
مهر 1386
شهریور 1386
مرداد 1386
تیر 1386

همه آرشیوها

iconمطالب اخیر

رجعت در اندیشه شیعی
رسالت انسان منتظر
تساهل و تسامح و حکومت مصلح
روایات در رابطه با روش داوری آن حضرت
ایجاد وحشت در دل دشمنان
فتنه گری سفیانی
عنایت مولا و رسوایی دشمن
حقوق امام زمان(ع)
مبانی فکری و کارنامه ننگین فرقه ضاله وهابیت
بنیانگذاران عقائد وهابیت
فرقه وهابیت چگونه به وجود آمد وعقایدش چیست؟
فتوای مفتی سعودی در تخریب گلدسته‌های عسگریین(ع) نقش داشته است
نقدی بر شبهات وهابیت
چگونگی پیدایش وهابیت و دلیل خطرناک بودن آن
افشای ماهیت وهابیت در گفت و گو با عصام العماد
پشت پرده وهابیت
چرا وهابیت؟
جنایات وهابیت
مداحی حاج محمود کریمی شب چهارم محرم 1389
دانلود مداحی حاج محمود کریمی شب سوم محرم 1389

لیست آخرین پستها

iconصفحات

وظایف كلى شیعیان در دوره غیبت امام معصوم،علیه السلام

iconتصاویر تصادفی

 

 

 

icon نماز عید غدیر


نماز عید غدیر عبادتى مستحب است كه فقهاء ـ رضوان الله علیهم أجمعین ـ در كتابهاى فقهى از آن یاد كرده‏اند. در این مقاله نگاهى گذرا به مسأله استحباب نماز غدیر در روایات و گفتار فقهاى نامدار شیعه مى‏افكنیم.
گفتار فقها

فقهاى شیعه در كتابهاى فقهى غالبا به این مسأله پرداخته و در مورد اسحباب آن فتوا داده‏اند . شروع بودن آن در حدى است كه فقیه جاودانه صاحب جواهر متوفاى 1266ه.ق مى‏گوید: فلا خلاف احده فى هذه الصلاة بین قدماء الاصحاب و متأخریهم.

در این نماز اختلافى میان فقهاى قدم و جدید شیعه ندیدم‏.1 شیخ مفید(ره) متوفاى 413 ه در این باره مى‏نویسد:

«فاذا ارتفع النهار من الیوم الثامن عشر من ذى الحجة فاغتسل فیه كغسلك للعیدین و الجمعة و ألبس أطهر ثیابك و امس شیئا من الطیب ان قدرت علیه، و ابرز تحت السماء، و ارتقب الشمس فاذا بقى لزوالها نصف ساعة او نحو ذلك فصل ركعتینى...» (1)

هنگامى كه خورشید در روز هجدهم ذى حجه بالا آمد، مانند غسل عید قربان، عید فطر و روز جمعه غسل كن. بهترین لباسهایت را بپوش، اگر توانستى مقدارى عطر استعمال كن، زیر آسمان قرار بگیر و مواظب خورشید باش؛ وقتى نیم ساعت به زوال آفتاب باقى ماند دو ركعت نماز بخوان.

.2 أبوالصلاح حلبى(ره) متوفاى 447 ه در این مسأله مى‏نویسد:

«و من وكید السنة الاقتداء برسول الله فى یوم الغدیر، و هو الثامن عشر من ذى الحجة الحرام بالخروج الى ظاهر المصر و عقد الصلاة قبل ان تزول الشمس بنصف ساعة لمن تتكامل له صفات امامة الجماعة بركعتین یقراء فى كل ركعة منهما الحمد و سورة الاخلاص عشرا و سورة القدر عشرا و آیة الكرسى عشرا...» (2)

از سنتهاى سفارش شده پیروى از رسول الله(ص) در روز غدیر، هجدهم ذى‏حجة، است. پیروى از پیامبر اكرم(ص) با خروج از شهر و برگزار كردن نماز غدیر در نیم ساعت قبل از زوال خورشید به وسیله كسى كه داراى شرایط امامت جماعت است، تحقق مى‏یابد. نماز غدیر دو ركعت است، در هر ركعت آن پس از حمد، ده بار سوره توحید و قدر و آیة الكرسى خوانده مى‏شود.

.3 شیخ طوسى(ره) متوفاى 460 ه در این باره چنین نوشته است:

«و یستحب أن یصلى الانسان یوم الغدیر اذا بقى الى الزوال نصف ساعة بعد ان یغتسل ركعتین، یقراء فى كل واحدة منهما الحمد مرة و قل هو الله أحد، عشر مرات، و آیة الكرسى عشر مرات، و انا انزلناه عشر مرات، فاذا سلم دعا بعدهما بالدعا المعروف.» (3)

مستحب است انسان در روز غدیر، نیم ساعت به زوال خورشید مانده پس از غسل، دو ركعت نماز به جاى آورد و در هر ركعت بعد از حمد ده مرتبه سوره توحید، قدر و آیة الكرسى را تلاوت كند و بعد از سلام دعاى معروف را بخواند.

.4 قاضى ابن‏براج طرابلسى(ره) متوفاى 481 ه مى‏نویسد: «هذا العید هو الیوم الثامن عشر من ذى الحجة فمن أراد هذا الصلاة فالافضل له أن یغتسل فى هذا الیوم و یلبس أجمل ثیابه و یمس شیئا من الطیب و یبرز تحت السماء فأذا بقى من النهار الى زوال الشمس مقدار ساعة او نحو ذلك صلاها ركعتین...» (4)

این عید همان روز هجدهم ذى‏حجة است. كسى كه مى‏خواهد در این روز نماز عید [عید غدیر] بخواند بهتر است غسل كند، زیباترین لباسش را بپوشد، عطر بزند، در زیر آسمان قرار گیرد و حدود یك ساعت قبل از زوال خورشید دو ركعت نماز به جاى آورد...

.5 ابن‏زهره حلبی(ره) متوفاى 585 ه این گونه نگاشته است:

«... و یستحب ان یصلى جماعة، أن یحجر فیها بالقراءة و ان یخطب قبل الصلاة خطبة مقصورة على حمد الله و الثناء علیه و الصلاة على محمد و آله، و ذكر فضل هذا الیوم و ما امر الله به فیه من النص بالامامة على أمیرالمؤمنین(ع).» (5)

... و مستحب است این نماز به جماعت خوانده شود، قرائت نماز با صدایى بلند باشد و قبل از نماز، خطبه كوتاهى شامل حمد و ثناى الهى، صلوات بر محمد و آل محمد، و فضیلت این روز و مأموریت رسول خدا در انتصاب أمیرمؤمنان به امامت ایراد شود.

6.مرحوم حلبى(ره) مى‏نویسد: ...و «صلاة یوم الغدیر ركعتان و وقتهما قبل الزوال ساعة ... و لو ابتدأ قبلها بخطبة مشتملة على الحمد و الثناء و الصلاة و الولاء و الاعلام بفضیلة ذلك الیوم و ما خص الله به ولیه من النص علیه بالامامة و تشریفه بالولایة الموكدة عهدها على جمیع الامة لكان اتم فضلا و أعظم أجرا.» (6)

نماز روز غدیر دو ركعت و وقت آن نیم ساعت به زوال خورشید است... و چنانچه قبل از نماز در خطبه‏اى از حمد و ثناى الهى، درود بر پیامبر(ص)، دوستى اهل بیت(ع) فضیلت آن روز و آنچه خدا به ولیش اختصاص داده مانند امامت و تشرف به ولایتى كه همه امت به پذیرش سفارش شده‏اند یاد كند، از فضیلتى والا و پاداشى بزرگ برخوردار است.

.7 سلار بن‏عبدالعزیز(ره)متوفاى‏463ه در كتاب «مراسم» چنین نوشته است:

«و هى من وكیدا السنن وقتها اذا بقى من الزوال مقدار نصف الساعة فى الیوم الثامن عشر من ذى الحجة...» (7) این نماز از سنت‏هاى مؤكد بوده، وقت آن نیم ساعت قبل از زوال خورشید روز هیجدهم ذى‏حجة است.

.8 علامه حلى(ره) متوفاى 726 ه مى‏نویسد: «هذه الصلاة تستحب فى هذا الیوم و اشده تأكیدا قبل الزوال بنصف ساعة.» (8)

این نماز در روز غدیر مستحب است و نیم ساعت قبل از زوال خورشید بر خواندن آن تأكید شده است.

او همچنین مى‏فرماید: خدا به سبب هدایت، اكمال دین و اتمام نعمت منتى بر بندگان دارد كه سپاس آن در روز غدیر لازم است، بدین خاطر نماز عید غدیر را مستحب شمرده‏اند.

.9 شهید اول(ره) متوفاى 786 ه در «ذكرى» چنین نوشته است:

«و من الصلوات المستحبة صلوة یوم الغدیر و هى مشهورة بین الاصحاب.» (9)

یكى از نمازهاى مستحبى، نماز روز غدیر است كه بین أصحاب شهرت دارد. علاوه بر این او مى‏گوید:

و ثوابها مائة ألف حجة و عمرة و یعطى ما سأل. (10)

و پاداش این نماز با هزار حج و عمره برابر است و هر چه [نمازگزار] درخواست كند برآورده مى‏شود.

.10 مقدس اردبیلى(ره) متوفاى 993 ه مى‏نویسد:

«و المشهور بین الاصحاب جواز فعلها جماعة و لیس ببعید، لعدم المنع من الجماعة فى النافلة مطلقا بحیث یشملها ظاهرا و لا اجماع فیه، مع الترغیب فى الجماعة، خصوصا فى هذه الصلاة فى هذا الیوم، و لانه یحصل النفع اكثر لحصول ثوابها لمن لم یعرف هذه الایات بالاقتداء .» (11)

مشهور میان أصحاب جواز خواندن نماز [عید غدیر] به جماعت است و این سخن بعید نیست؛ زیرا خواندن نمازهاى نافله به جماعت منع مطلقى ندارد كه ظاهر این مورد را شامل شود و اجماعى نیز بر منع تحقق نیافته است. علاوه بر این. جماعت در نمازها، بخصوص در نماز این روز، مورد تشویق شرع قرار گرفته است. از سوى دیگر به جماعت خواند نماز عید سود بیشتر را دارد، چون كسى كه با آیات آشنا نیست [توانایى قرائت ندارد] پاداش بسیار مى‏یابد.

.11 محقق كركى(ره) متوفاى 940 ه در این باره مى‏گوید:

«و صلاة الغدیر ركعتان قبل الزوال بنصف ساعة یقراء فى كل ركعة منها الحمد و كلا من التوحید و القدر و آیة الكرسى الى قوله (هم فیها خالدون) عشرا، جماعة فى الصحراء بعد ان یخطب الامام بهم، و یعرفهم فضل الیوم فاذا انقضت الخطبة تصافحوا و تهانوا.» (12)

نماز غدیر دو ركعت است كه نیم ساعت قبل از زوال خورشید خوانده مى‏شود، در هر ركعت، پس از حمد، سوره توحید، قدر و آیة الكرسى، تا هم فیها خالدون، هر یك ده بار خوانده مى‏شود . این نماز پس از خطبه خطیب، كه فضیلت آن روز را بیان مى‏كند، پس از پایان خطبه مردم به یكدیگر دست داده، تبریك مى‏گویند.

.12 مرحوم نراقى(ره) متوفاى 1245 ه مى‏نویسد:

«و استحبابها مشهور بین الاصحاب قدیما و حدیثا و تدل علیه روایة العبدى و غیرها.» (13) استحباب این نماز بین أصحاب گذشته و حاضر مشهور است و روایت عبدى و غیر آن بر این مطلب دلالت دارد.

مرحوم سید محمد كاظم یزدى نیز در عروة الوثقى به این مسأله اشاره مى‏كند و تمام كسانى كه بر «عروة الوثقى» حاشیه نوشته‏اند، از جمله مرحوم امام خمینى(ره) آن را پذیرفته‏اند .


روایات

به دو روایت در این مسأله اشاره مى‏كنیم:

محدث جلیل القدر شیخ حر عاملى(ره) متوفاى 1104 ه .ق در وسائل الشیعه بابى را به استحباب نماز در روز غدیر اختصاص داده، از امام صادق(ع) چنین نقل مى‏كند:

«محمد بن الحسن باسناده عن الحسین بن‏الحسن الحسنى، عن محمد بن‏موسى الهمدانى، عن على بن حسان الواسطى، عن على بن‏الحسینى العبدى قال: سمعت أبا عبدالله الصادق(ع) یقول: صیام یوم غدیر خم یعدل صیام عمر الدنیا ـ الى أن قال ـ و هو عید الله الاكبر و ما بعث الله نبیا الا و تعید فى هذا الیوم و عرف حرمته؛ و اسمه فى السماء یوم العهد المعهود و فى الارض یوم المیثاق المأخوذ و الجمع المشهود؛ و من صلى فیه ركعتین یغتسل عند زوال الشمس من قبل أن تزول مقدار نصف ساعة... عدلت عندالله عزوجل مأئة ألف حجة، و مأئة ألف عمرة، و ما سال الله عز و جل حاجة من حوائج الدنیا و حوائج الاخرة الا قضیت كائنا ما كانت الحاجة.» (14)

محمد بن حسن با سندش از حسین بن حسن حسنى از محمد بن موسى همدانى از على بن حسان واسطى از على بن‏حسین عبدى نقل كرده است كه گفت: از امام صادق(ع) شنیدم، فرمود: روزه روز عید غدیر با روزه تمام عمر دنیا برابر است [و سخن را ادامه داد] تا آنكه فرمود: غدیر عیدالله أكبر است، خداوند هیچ پیامبرى را مبعوث نكرد مگر آنكه این روز را برایش عید قرار داد و حرمتش را به وى شناساند.

غدیر در آسمان «روز عهد معهود» و در زمین «روز میثاق گرفته شده و جمع مشهود» نام دارد . كسیكه در این روز نیم ساعت قبل از زوال خورشید دو ركعت نماز بخواند و قبل از آن غسل كند... نزد خداوند پاداشى برابر با هزار حج و هزار عمره خواهد داشت و خواستهاى دنیایى و آخرتى‏اش برآورده مى‏شود.

ایرادهایى كه بر حدیث وارد شده، چنین است:

.1 اشكال مرحوم عاملى شیخ طوسى این روایت را در «تهذیب الاحكام» (15) نقل كرده و مرحوم عاملى در «مدارك الاحكام» (16) سند آن را ضعیف دانسته است. هر چند این بزرگوار عامل ضعف را بیان نكرده، ولى احتمال دارد كه به خاطر وجود على بن‏الحسین العبدى در سلسله راویان روایت را ضعیف شمرده باشد چون در كتب رجال به وى اعتنایى نشده است.

.2 اشكال مرحوم صدوق(ره) مرحوم صدوق(ره) به خاطر حضور محمد بن‏موسى همدانى در سند روایت آن را ضعیف مى‏داند و مى‏گوید: خبر نماز روز غدیر خم و پاداش كسى كه در آن روزه بگیرد به طریق محمد بن‏موسى همدانى نقل شده است. شیخ ما محمد بن‏حسن بن‏الولید، محمد بن‏موسى را مورد اعتماد نمى‏دانست و هر كه در نقل روایت مورد تصدیق و تایید استادم قرار نگیرد نزد من متروك و غیر قابل اعتماد است.


پاسخ به اشكالها

فقهاى بزرگوار ما این موارد را از طریق تسامح در ادله سنن حل كرده‏اند. چنانكه مرحوم صاحب جواهر مى‏گوید: و أنت خبیر بما فیه، خصوصا و الحكم استحبابى؛ (17) و تو از ضعف كلام (صدوق) آگاهى، بخصوص كه این مسأله از احكام استحبابى است.

مرحوم صاحب حدائق (ره) مى‏نویسد: ظاهرا این أخبار و آنچه كه به تسامح در ادله سنن شهرت دارد سبب شده است كه این نماز میان قدما و متأخران مشهور شود و سخن صدوق و استادش محمد بن‏حسن بن‏ولید مورد توجه قرار نگیرد. حدیث دوم از داود بن‏كثیر از أبى هارون عبدى از امام جعفر صادق(ع) نقل شده است بر اساس این روایات امام ششم(ع) فرمود: كسى كه در آن روز دو ركعت نماز به جاى مى‏آورد مى‏تواند نماز را در هر وقتى بخواند، [ولى‏] بهتر است كه نزدیك زوال خورشید باشد [زیرا] آن ساعتى است كه امیر مؤمنان(ع) در غدیر خم به عنوان پرچمدار (رهبر) مردم معرفى شد [نیز] همان ساعتى است كه مردم سمت آن جایگاه نزدیك مى‏شدند . پس [بهتر است‏] در این وقت دو ركعت نماز بگذارد آنگاه سجده كرده صد مرتبه شكرالله بگوید و بعد از نماز دعایى را كه وارد شده است بخواند.

پى‏نوشتها:

1ـ المقنعه.

2ـ الكافى فى الفقه، ص .160

3ـ النهایة، ص 141؛ المبسوط، ج 1، ص .132

4ـ الهمذب، ج 1، ص .146

5ـ غنیة النزوع، ص .108

6ـ همان كتاب، ص .106

7ـ المراسم، ص .81

8ـ منتهى المطلب، ج 1، ص .36 رك: تحریر الاحكام، ص 48 و نهایة الاحكام، ج 1، ص 96 و ارشاد الاذهان، ج 1، ص 267 و تبصرة المتعلمین ، ص .34

9ـ ذكرى الشیعة، ص .254

10ـ البیان، ص .216

11ـ مجمع الفائدة و البرهان، ج 3، ص .32

12ـ جامع المقاصد، ج 2، ص .485

13ـ مستند الشیعة، ج 6، ص .380

14ـ وسائل الشیعة، ج 8، ص 89؛ مستدرك الوسائل، ج 6، ص .273

15ـ تهذیب الاحكام، ج 3، ص .143

16ـ مدارك الاحكام، ج 4، ص .210

17ـ جواهر الكلام، ج 12، ص .215

18ـ وسائل الشیعة، ج 8، ص .90

مأخذ: مجله كوثر شماره 2

محمد جعفر طبسى
icon
برچسب ها:نماز عید غدیر، عید غدیر، نماز غدیر، نماز عید، غدیر،
[ نویسنده : حسین غلامی (مدیر) در چهارشنبه 3 آذر 1389 و ساعت 11:42 ب.ظ مرتبط با پیامبر اکرم (ص) حضرت علی (ع) | لینک | نظرات ]


iconامار سایت

جهت تبادل لینک اول لینک مارو گذاشته سپس مارا خبر کنید تا لینکتان ثبت شود در غیر این صورت لینک شما ثبت نمی شود ( لطفا کسانی که لینک مارا نگذاشتن تقاضا


iconآمار بازدیدها:
امروز: 1
دیروز: 1
این ماه:
ماه قبل:
مجموع:
آخرین بازدید:

اطلاعات سایت
آخرین بروز رسانی:
کل مطالب :

icon مدیر سایت:

حسین غلامی (مدیر)

iconنظرسنجی







iconلینکستان

سایت موبایل فارسی
دانلود با سرعت بالا
سایت رسمی روضه العباس علیه السلام
مسلمین
مذهبی فرهنگی
منتظران حجت
افتاب پنهان
حضرت مهدی
کربلایی نریمان پناهی
بابی انت و امی یا زهرا
وقایع شگفت
شلمچه
انتظارحجت
پوسترامام حسین
تفریح و دانلود و آموزش
مثل خدا

همه لینکهاا

iconلینکدونی

مطالب در مورد حضرت مهدی (عج )
بیش از هزاران در مورد حضرت مهدی (عج )
متن كامل مصاحبه عبدالرضا هلالی با روزنامه تلاش
سبک های حاج حسین سیب سرخی
دانلود مداحی
دوره امامت، چگونه آغاز شد؟
میزگرد و مصاحبه با حسن صدیقین و محمود مطهری نیا
ویژگیهای حکومت او
قیام حضرت مهدی و حکومت واحد جهانی
پوستر های مذهبی
داستانهایی از جبهه
پوسترامام حسین
سبکهای سینه زنی حاج محمود کریمی
سبکهای سینه زنی حاج سعید حدادیان
سبکهای سینه زنی حمید علیمی
سخنرانی آیت الله مصباح یزدی
سبکهای سینه زنی سلحشور و میرداماد
سبکهای سینه زنی اهنگران
دانلود مداحی
پوسترحرم امام حسین

آرشیو لینکدونیی